Dagens företag lägger ner mycket resurser på marknadsföring för att försöka få nya kunder. Även fast detta är viktigt för framgången så är det lätt att glömma bort de befintliga kunder som du redan har, det vill säga vikten av kundlojalitet. Statistik visar att det är ungefär fem gånger lättare att sälja till befintliga kunder än till potentiella kunder. Det kan alltså vara avsevärt mer lönsamt att rikta dina marknadsföringsinsatser och försäljning till redan befintliga kunder.

Finns en stark korrelation mellan rekommendation och kundlojalitet

Den goda nyheten är att det tack vare modern IT-teknik aldrig varit smidigare att mäta kundlojalitet med hjälp av olika verktyg. För att mäta dina kunders lojalitet och lättare tillgodose deras behov har du Net Promoter Score eller NPS. NPS går ut på att bedöma kundernas vilja att rekommendera ditt företags produkter eller tjänster till andra. Varför är det viktigt att mäta just sannolikheten för att vilja rekommendera ett företag? Det är forskningen som visar att det finns en stark korrelation mellan ett företags NPS och kundlojalitet. Ju mer lojala dina kunder är desto större är sannolikheten att de också rekommenderar dig till familj och vänner. Det är en stark indikation på lönsamhet.

Vänd dig till Nordens ledande inom feedbacklösningar

En stark rekommendation för att komma igång med NPS är att vända dig till Questback. Deras mål är att hjälpa organisationer att lyssna på kunder och fatta smartare beslut genom en insiktsfull och meningsfull datainsamling. Genom åren har de hjälpt tusentals organisationer och har för närvarande över 1600 kunder, något som har gjort att de är ledan inom feedbacklösningar i Norden. Så se till att bli en del av deras kundkrets genom att testa Questback redan idag helt gratis i 14 dagar! Du kommer igång på bara fem minuter och det krävs inget kreditkort. Detta värdefulla IT-verktyg har massor av funktionalitet och gör det enklare än någonsin att samla in, analysera och agera på insikter för positiv förändring.

Är mycket enkel

På Questback kan du läsa mer om hur NPS fungerar mer i detalj och hur resultaten ska beräknas och tolkas. Sammanfattningsvis handlar det om att få respondenter att besvara följande fråga: ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Organisation till en vän eller kollega?” Respondenten besvarar frågan genom att ange ett nummer från 0 till 10 där 0 är minst sannolikt och 10 är mest sannolikt.