För något år sedan hade ingen hört talas om live shopping men tack vare teknikens utveckling är det ett fenomen som fullständigt exploderat. Idag är live shopping en etablerad form inom digital marknadsföring som också fortsätter att växa. Live shopping går till så att en video streamas live via sociala medier eller en webbsida.

Skapa en bättre kundupplevelse

Live shopping fungerar som ett komplement till ett företags e-handel och ger möjligheter att skapa ett innehåll som är underhållande och interaktivt. Det finns en integrerad köpfunktion som gör det möjligt för de som tittar att göra ett köp direkt under tiden som videon sänds. Genom live shopping går det att skapa en mer levande och serviceinriktad kundupplevelse där det är möjligt att i realtid ta del av recensioner men även chatta med annonsörens personal.

Tekniken har gjort live shopping möjligt

Det är väldigt enkelt att skapa ett shoppingevent med hjälp av den teknik som finns tillgänglig. Det du behöver är en app, en telefon och dator. Telefonen använder du för att filma och datorn för att bland annat chatta med de som tittar. Det finns möjlighet att visa videon i efterhand, vilket är en fördel. Det bästa är att sända videon på den egna webbplatsen och marknadsföra evenemanget parallellt via dina sociala medier, men det går såklart att enbart använda sociala medier.

En ny typ av shoppingupplevelse

Varför live shopping har blivit så populärt beror på att det blir en helt annan shoppingupplevelse som tillför ett stort mervärde till tittaren. Att både kunna shoppa och interagera under livesändningen är något som många uppskattar. Shoppingupplevelsen skapar även en slags gemenskap som inte har funnits förut. Det är viktigt att den som programleder är duktig och kan engagera tittarna på ett bra sätt. För att öka konverteringen är det en bra idé att ha ett tidsbegränsat erbjudande som är aktivt under sändningen.

Ett nytt digitalt beteende hos människor

För att lyckas få en maxad konverteringsgrad under ett event handlar det i mångt och mycket om att få rätt tittare som kollar på evenemanget. Det är betydligt bättre att ha en väldigt nischad sändning med några hundra tittare än en större produktion som når betydligt fler men som inte alls är intresserade av ämnet eller det som säljs. Live shopping har skapat ett helt nytt digitalt beteende som är här för att stanna. Det är en marknadsföringskanal som har potential att fortsätta att växa.